Passa al contingut principal

EL MESTRE MAJOR D’OBRA JOANNES JAUSI

Va ser el dia de Sant Ireneu, el 28 de juny de 1590, que es va morir el mestre Pere Bòria, picapedrer, mestre major de l’obra nova de Sant Martí de Palafrugell. Feia ben poc que s’havien complert els dos primers anys d’inici de les obres i aquell contratemps amoïnava els obrers de l’església, que volien contractar per a substituir-lo un professional que posseís la ciència i la traça necessàries per escometre amb èxit la construcció del temple. Com administradors figuraven dos síndics, un d’ells havia estat designat pels clergues i l’altre l’havien nomenat els obrers; de comú acord entre els dos acordaven la designació d’un clavari que era  l’encarregat de les finances. Aquets càrrecs s’exercien durant un any, finalitzat el termini, se’n triaven nous gestors.
Per a reemplaçar en Pere Bòria es decidiren pel mestre Joan Jausí, un constructor de nacionalitat francesa que posseïa en escreix els coneixements tècnics i empírics necessaris i complia amb tots els requisits i exigències dels administradors.
L’arquitecte es traslladà a Palafrugell per a fer-se càrrec de la construcció a finals d’aquell mateix any de 1590, Joan Jausi feia poc que havia contret matrimoni amb la Maria Anna, i esperaven el seu primer fill. La situació familiar en que es trobaven i l’envergadura del projecte de la nova església, el pressupost d’execució de la qual s’havia estimat en gairebé 6.000 lliures, van ser motius determinants perquè el matrimoni s’establís a la població amb l’esperança d’estar-s’hi una llarga temporada.
A mitjans del mes de març de 1591 naixia el seu fill Joan, i la parella decidí, per a viure, construir la seva pròpia casa. En aquella època la població creixia de forma lineal seguint els eixos de les antigues vies que sortien del recinte murat. Aquests punts es localitzaven al llarg del Raval d’Avall, que resseguia el camí d’anar a Mont-ras i Palamós; al nord-oest, allargant-se pel carrer de les Cases Noves, que era el camí de La Bisbal; al nord, pels carrers de Pals i Raval de Dalt, i a l’est pel carrer de Vilaseca, o del joc de la Tarongeta.

Per a ubicar la residència triaren el Raval d’Avall, a la placeta de la font, davant de l’Hospital de Pobres. Demanaren llicència d’obres el mateix any de 1591, i acabaren la construcció el 1596. Allà s’hi van estar fins l’any 1605, moment en que l’arquitecte revé l’encàrrec de realitzar el primer cos de façana de l’església de Sant Feliu de Girona. Aquella primera fase de l’obra, l’executaren conjuntament els mestres Felip Regí i Joan Jausí, fou capitulada el 23 de gener de 1605, i hem de suposar que a partir d’aquell moment la família, en la que ja figuraven sis fills, es va traslladar a la ciutat per a establir-se de manera definitiva. No van perdre el contacte amb la vila de Palafrugell, poble on durant alguns anys conservaren la casa del Raval, com a mínim durant el temps en que  el mestre fou responsable de les obres de Sant Esteve de Mont-ras, acreditades des del 1606.
La casa Jausí és d’estil renaixentista, resolta amb sobrietat i elegància, una de les més boniques de Palafrugell. Destaca la porta principal de la planta baixa, majestuosament adovellada i la finestra del piano nobile, amb querubins alats que sostenen les columnes que emmarquen l’orifici.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes