Passa al contingut principal

PER FISCALITZAR, PRIMER S’HA D’ORDENAR

Sempre havia pensat que la raó de posar-ne nom als carrers i numeració les cases, facilitava una gestió eficaç de l’administració local, o proporcionava un bon funcionament al servei postal. Identificant els domicilis es facilitava la comunicació per carta. Així ho creia fins conèixer el contingut del Reial Decret de 30 de novembre de 1858, una disposició en la qual el Ministeri de la Governació ordenava els Governadors provincials, que manessin tots els alcaldes tornar a dibuixar amb pintura indeleble la numeració de les cases en aquells pobles que ja els tenien i els posessin en aquells altres que encara no en tenien. Tot, -es deia en la referida ordre-, per un exacte compliment de les regles de policia urbana i com un mitjà per a disposar diferents informacions estadístiques per a la reial Cort. La nua realitat..., és tractava d’una qüestió fiscal de la Hisenda Pública, disfressada de servei al poble.
El reial decret també establia un procediment per a numerar les cases i aquest havia de seguir el que s’havia instaurat novament a la capital de l’estat. El procés era senzill, s’iniciava des del centre de la població cap a la perifèria, establin el nombres senars a la vorera esquerra del carrer i els parells a la dreta; el mateix procediment s’aplicava als carrers de travessia, i en aquest cas s’iniciava la numeració des de l’embocadura del carrer de major importància pel seu transit o amplada. Les places la numeració havia d’ésser seguida. Per a numerar els habitatges dispersos, es partia del centre de la població, fixant-hi la numeració per ordre de divisió de quarters, compresos entre les quatre línies dirigides als punts cardinals.

El governador de Girona urgia els ajuntaments amb l’obligatorietat de situar els números de les cases sobre l’entrada principal, col·locats en rajoles o, si els propietaris s’ho podien permetre, en marbre blanc amb lletres de metall ben assegurades i en la mateixa forma es podien col·locar també els noms dels carrers, els quals devien estar en les dues embocadures situant les plaques a una alçada convenient al costat de la ma esquerra del vianant. S’havia de procurar també que en aquelles poblacions on encara es conservava l’ús d’algun dialecte es reduïssin els noms dels carrers a la llengua castellana.


En aquelles primeres ordenacions no faltà la picaresca, la gent no era pas beneita sobre les intencions de la numeració de les cases i es feien ocultacions, o també, quan existien dues, tres, o més cases unides, pertanyents a un mateix propietari, posaven un sol número, o el repetien a cada una d’elles. Però aquestes pràctiques van ser perseguides per l’autoritat.
Tot plegat te un inici, i aquest es deu a la reial i absolutista Casa dels Borbons, els qui, l’any 1760, durant el regnat de Carlos III, portaren a Madrid l’arquitecte sicilià Francesco Sabatini. Només un any desprès de la seva arribada l’arquitecte redactà un projecte general per a la capital que contemplava entre moltes altres coses de policia urbana la numeració de les cases... “pues permite tenir un conocimiento exacto de las Manzanas y casas existentes y, consecuentemente se pueden numerar”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes